Bericht voorzitter november 2016

Claudia van Woerkom13 november 2016

De afgelopen weken kunnen gerust hectisch genoemd worden bij De Geneeskundestudent. We hebben 2145 nieuwe leden geworven tijdens de introductieperiode bij de faculteiten. Daarnaast vond 8 oktober ons succesvolle event 'Arts in ontwikkeling' plaats met meer dan 450 bezoekers. Zowel studenten, A(N)IOS, docenten, beleidsmakers en opleiders waren bij deze kick-off. Tijdens deze dag wilden we stress en burn-out op een positieve manier benaderen, en dat is ruim gelukt met o.a. een indrukwekkende theatervoorstelling, vele workshops, sprekers en inbreng van alle bezoekers zelf.
Op 27 oktober vond de Actiedag 'Dit doet de Co' plaats, samen met LMSO en LOCA hebben we naar aanloop van deze dag ons best gedaan om zo veel mogelijk draagvlak te vinden voor een tegemoetkoming voor coassistenten. De dag was, mede door de inzet van vele geneeskundestudenten, een groot succes! De aandacht via nationale media was overweldigend en gaf ons een mooie uitgangspositie voor het gesprek met Minister Bussemaker.
Onze bestuursleden zijn druk bezig met de voorbereidingen voor het NVMO congres, hét congres in Nederland voor medisch onderwijs. Hier zullen wij acht verschillende presentaties houden om onze standpunten naar aanleiding van onze enquete bij beleidsmakers en docenten onder de aandacht te brengen. Thema's die we hier presenteren zijn: burn-out, arbeidsmarkt, medisch leiderschap, dedicated schakeljaar, beroepskeuze, toetsing en extracurriculaire activteiten.
De Geneeskundestudent houdt zich ook veel bezig met 'de toekomst van de zorg', als artsen van de toekomst praten we op veel manieren mee over de ontwikkelingen in de zorg. Denk hierbij aan het meedenken bij de visie van Zorgverzekeraars Nederland, het Zorginstituut Nederland, congressen en symposia over dit thema en stuur,- en werkgroepen van de KNMG. Om jullie een kijkje te geven in de zorg van de toekomst organiseren wij 26 november een grote themabijeenkomst.
Mochten jullie meer over onze activiteiten willen weten neem dan een kijkje op onze site of social media!

Vriendelijke groet, Claudia van Woerkom