Jezelf Beter Maken - Arts van de Toekomst

de Geneeskundestudent10 oktober 2016

Bedankt voor jullie openheid!

“We wilden een open gesprek om stress bespreekbaar te maken – en dat is gelukt.” Met die woorden sloot dagvoorzitter Anouk Faassen het event ‘Arts in Ontwikkeling’ af. We willen alle deelnemers bedanken voor hun deelname, hun input en suggesties, maar bovenal voor hun openhartigheid. Want precies dáár ligt de sleutel voor een wereld waarin stress geen belemmering meer vormt. Bedankt dus dat je erbij was!

Iets doen wat je leuk vindt, op zoek gaan naar je balans en je eigen grenzen durven stellen: dat waren misschien wel de belangrijkste tips die tijdens het event op 8 oktober werden gegeven. Claudia van Woerkom, voorzitter van De Geneeskundestudent, liet in haar opening doorschemeren dat dat nog best een uitdaging is. “Een tijdje geleden schreef ik in een column dat ik wel eens heb getwijfeld of ik de verantwoordelijkheid van het arts-zijn wel aankan. Daarop kreeg ik veel positieve reacties. Mensen vonden dat ik lef had om zo open te zijn, terwijl ik dacht: lef? Hoezo, het is toch heel normaal dat je wel eens twijfelt? Maar stiekem dacht ik ook: oh jee, als een toekomstig werkgever dit maar niet leest en denkt dat ik dit werk niet aankan.”
Die laatste gedachte geeft volgens Van Woerkom precies de ‘druk’ aan die veel studenten voelen. Uit cijfers blijkt dat één op de zeven geneeskundestudenten voldoet aan de definitie van een burn-out; nog meer studenten kampen met een deel van de verschijnselen. “Het vraagt creativiteit en inzet van ons allemaal om dat cijfer naar beneden te krijgen, maar dat betekent ook dat we kritisch naar onszelf moeten kijken. Ik geloof sterk in eigen verantwoordelijkheid. We moeten ervoor zorgen dat we zelf aan het roer van onze ontwikkeling staan en dat we weten waar onze balans ligt. Als we dat weten, is de weg vrij om onszelf te ontwikkelen, zodat we straks het prachtige vak van arts mogen uitoefenen.”

Vervolg
We hebben tijdens het event heel veel nuttige ideeën en suggesties gekregen, waar we verder mee willen en moeten. De komende tijd volgen er daarom kleine bijeenkomsten bij faculteiten. We hopen dat jullie je ook daar kwetsbaar durven opstellen en in een open dialoog willen mee discussiëren. Houd onze website dus in de gaten voor het vervolg!